Salam semanis ukhwah

Saturday, April 30, 2011

60 RANGKAI AYAT AL-QURAN JADI PENAWAR KANSER

JIKA dulu orang ingat ayat al-Quran hanya untuk rawatan sihir, santau atau gangguan makhluk halus, tetapi kini kalam Allah diamalkan sebagai usaha mengubati penyakit kronik termasuk kanser serta penyakit moden lain.
Usaha mempromosikan mukjizat al-Quran sebagai kaedah merawat penyakit dijayakan pengamal perubatan menggunakan ayat al-Quran yang juga pengasas Pusat Perubatan Syifa’ Al-Hidayah, Lokman Abdul Hamid, beroperasi di Villa Bestari, Sungai Pusu, Gombak.

Bermula dengan ikhtiar merawat ibunya yang menghidap penyakit tua, ilmu dan kebolehan dianugerah Allah itu kini dimanfaatkan dengan memberi perkhidmatan rawatan kepada pesakit yang semakin hari jumlahnya terus bertambah.

Pusat Perubatan Syifa’ Al-Hidayah mula beroperasi sepenuh masa sejak akhir 2010 kini menerima kehadiran mencapai 200 pesakit sehari bermula jam 9 pagi hingga 6 petang sebelum disambung semula selepas Isyak dan berlarutan jam 1, jika masih ada yang mengharapkan rawatan.

Bersama rakan kongsi, Ashraf Muslim dan seorang lagi anak muridnya yang komited menghulurkan bantuan, Zulhaidi Ahmad, pesakit yang datang mendapatkan rawatan dibekalkan surah untuk dibaca, diiringi doa serta tawakal kepada Allah.

Itu kaedah rawatan di Pusat Perubatan Syifa’ Al-Hidayah yang menggalakkan pesakit menulis sendiri surah untuk dibaca, selain terus diingatkan supaya tidak jemu berdoa dan mendekatkan diri kepada Allah.
Ada juga disediakan air sebagai memenuhi permintaan pesakit yang berasakan perlu dibekalkan air seperti kebiasaan dalam perubatan Islam, kata Lokman.

Memang sukar menafikan kuasa iklan ‘dari mulut ke mulut’ kerana melalui cara itu kemampuan merawat penyakit melalui pengamalan surah al-Quran mula tersebar dan akhirnya terus menjadi bualan ke hari ini.

“Saya menerima anugerah ini ketika berusia 40 tahun selepas menunaikan umrah. Saya amalkan dengan merawat ibu saya, berusia 89 tahun yang sakit tua. Alhamdulillah, kini mencecah usia 98, ibu sihat dan mampu membaca al-Quran.

“Saya tidak pernah berguru, ilmu ini pemberian Allah. Selepas merawat ibu, kawan isteri dan saudara mara datang untuk berubat dan saya cuba merawat mereka di rumah saya di Bukit Antarabangsa. Sebenarnya ketika itu saya pun tidak pasti sama ada cara rawatan itu betul atau tidak.

“Alhamdulillah, selepas melalui proses percubaan rawatan dan penyembuhan secara berterusan, lama-kelamaan ramai yang datang hingga tertubuh klinik pada 1996. Masa itu saya masih bekerja dan hanya membuat rawatan selepas Isyak,” cerita Lokman pada pertemuan di Pusat Perubatan Syifa’ Al-Hidayah, baru-baru ini.

Penghujung 2010, beliau mengambil keputusan menamatkan perkhidmatan di Suruhanjaya Sekuriti untuk memberi tumpuan kepada memberi rawatan dan bersama Ashraf, mereka bergabung tenaga menjayakan usaha itu.

Berbekalkan pengalaman 12 tahun dalam bidang perubatan al-Quran atau Quranic Medicine, Lokman kini sudah mengenal pasti 60 rangkaian ayat untuk penyakit kanser termasuk kanser payu dara, kulit dan hati.

Bagaimana beliau tahu ayat yang sesuai untuk sesuatu jenis penyakit, semua berpandukan kepada gerak hati kerana beliau tidak pernah bermimpi apa lagi mendengar bisikan suara. Selalunya, ayat baru diterima setiap kali kembali menunaikan umrah, setiap tahun.

Katanya, tidak dinafikan ada juga pesakit mempersoalkan surah diberi untuk diamalkan kerana apabila dibaca terjemahannya, tiada kaitan secara langsung dengan sakit dideritai pesakit atau situasi dilalui mereka.

“Memang ada. Macam ada yang minta ayat untuk murah rezeki, cari jodoh dan dapat anak, saya suruh baca surah al-Waqiah. Tetapi jika tengok makna surah al-Waqiah tiada kena mengena dengan rezeki atau jodoh tetapi ia mengenai hari kiamat.

“Inilah mukjizat al-Quran. Kita tidak tahu rahsia al-Quran hanya Allah saja yang tahu. Surah Israk, ayat 40 dan 55 untuk sakit jantung tersumbat. Beribu yang saya ubat dengan ayat itu, jantung tersumbat jadi baik.

“Rekod mereka di Institut Jantung Negara (IJN) menunjukkan memang ada saluran jantung tersumbat tetapi sementara menanti pembedahan, mereka datang dan amalkan ayat itu, Alhamdulillah apabila diperiksa semula, saluran yang tersumbat sudah tiada lagi,” katanya.

Bagaimanapun katanya, masih ada kes walaupun sudah mengamalkan surah diberi tetap perlu melalui pembedahan dan ada pelbagai sebab boleh menjelaskannya selain mengakui hakikat hanya Allah yang berkuasa menyembuhkan.

Kerana itu juga, beliau tidak pernah menghalang pesakit yang datang ke pusat Perubatan Syifa’ Al-Hidayah mendapat rawatan di hospital, malah akan menggalakkan jika itu dirasakan perlu demi kebaikan mereka.

“Proses penyembuhan tertakluk pada keredaan Allah, ada datang sekali sudah sembuh, ada datang banyak kali tetapi tidak juga sembuh. Jadi, saya tanya jika ada kesalahan dilakukan pesakit, minta ampun dulu kerana jika pergi hospital tetapi Allah tidak reda, tidak sembuh pun.

“Amalan rawatan menggunakan ayat al-Quran disokong doa dan dosa penghalang kepada doa. Macam mana doa nak dimakbulkan, kena buat banyak solat taubat.
Apabila kita minta ampun, dengan izin Allah kabulkan doa kita,” katanya.

Jangan terkejut jika Lokman memberitahu hanya 30 peratus yang datang ke pusat Perubatan Syifa’ Al-Hidayah mendapatkan rawatan berkaitan gangguan, sihir dan santau kerana 40 peratus adalah pesakit kanser dan selebihnya penyakit lain seperti epilepsi, buah pinggang, kencing manis, darah tinggi serta kronik hepatitis.

Beliau berkata, bagi sakit gangguan seperti sihir atau santau, selepas dibuang mereka akan kembali sihat. Berbeza dengan penyakit kanser, banyak ayat serta surah perlu dibaca untuk menyembuhkan atau memperbaiki organ dalam badan, membunuh sel kanser atau darah tersumbat.

Penampilan dalam program Penawar Syifa’ terbitan Astro Oasis dan segmen Syifa’ dalam Nasi Lemak Kopi O di TV9 membolehkan beliau berkongsi ayat al-Quran untuk rawatan penyakit dengan masyarakat.

Ditanya tidakkah beliau bimbang perkongsian itu nanti mengurangkan jumlah mereka yang datang ke pusat Perubatan Syifa’ Al-Hidayah, Lokman sambil tersenyum memberitahu, ayat al-Quran bukan haknya dan menjadi tanggungjawab beliau menyebarkan ayat Allah itu.

“Misi saya memartabatkan ayat al-Quran setanding perubatan moden. Jika orang boleh terima itu, Alhamdulillah. Saya gembira jika perkongsian ini memberi manfaat terutama mereka yang menghidap penyakit dan mencari penawarnya,” katanya.

Tarikh 23 April mencatat sejarah untuk Pusat Perubatan Syifa’ Al-Hidayah yang dirasmikan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin. Turut dikongsi pada majlis gilang gemilang ialah hasrat Lokman untuk mendirikan hospital bercirikan persekitaran Islam.

Hospital berkenaan nanti akan sentiasa berkumandang ayat suci al-Quran dan ada ketikanya, ustaz serta ustazah dijemput membacakan ayat al-Quran. Itu impian dan tiga tahun ditetapkan sebagai tempoh menterjemahkan hasrat menjadi realiti.

Friday, April 8, 2011

WANITA JADI SENJATA AMPUH IBLIS JATUHKAN MARUAH MANUSIA

AL-QURAN dan hadis merakamkan kisah nyata mengenai fitnah dan angkara murka disebabkan wanita. Pelakunya ialah iblis berserta tentera yang menjalankan watak dan jiwa kotor untuk menjatuhkan manusia.

Iblis selalu mengintip aurat dan keburukan sifat manusia. Iblis menanggalkan pakaian Nabi Adam dan isterinya, Siti Hawa di syurga.


.............................................................................

Nabi Muhammad SAW bersabda yang bermaksud: “Sesungguhnya wanita itu menghadap ke muka (datang) dalam bentuk syaitan dan ke belakang (pergi) dalam bentuk syaitan.” (Hadis riwayat Muslim).

Mujahid Rahimahullah berkata: “Ketika perempuan menghadap ke depan (datang), maka syaitan duduk di atas kepalanya lalu menghiasinya untuk orang yang melihat dan ketika perempuan itu menghadap ke belakang (pergi), syaitan duduk di belakangnya lalu ia memperindahnya untuk orang yang melihatnya. (Al-Qurtubi, al-Jami'li- Ahkamil Quran).

Rasulullah juga memperingatkan dengan sabdanya bermaksud: “Sesungguhnya dunia manis lagi hijau dan sesungguhnya Allah menjadikan kamu khalifah di bumi, lalu Allah mengawasi bagaimana kamu berbuat. Maka jaga dirimu mengenai dunia dan jaga dirimu mengenai wanita. Sesungguhnya bencana bani Israel ialah dalam hal wanita.” (Hadis riwayat Muslim, kitab Riqaq).




Sabda Nabi dalam kitab Sahihain bermaksud: “Aku tidak meninggalkan fitnah bencana yang lebih berbahaya atas kaum lelaki (selain bahaya fitnah) daripada perempuan.” (Al-Fath, hadis riwayat Muslim).

Sudah menjadi rahsia umum, ada projek dilancarkan pengurusannya menggunakan umpan wanita. Itu praktik iblis dan syaitan. Pada zaman Nabi dan sahabat pun tidak terlepas serta terjebak daripada projek syaitan melalui wanita untuk menjatuhkan maruah manusia.
Hadis mengenai wanita kadangkala panjang kerana tidak lain wanita paling ramai jadi pengikut syaitan terkutuk.




Sebab itu Nabi mengkhabarkan bahawa wanita paling ramai menghuni neraka kerana mengikuti iblis dan tenteranya. Tiada manusia mengikuti iblis melainkan ia sudah menguasai mereka. Iblis tidak akan menguasai mereka melainkan dengan banyaknya berlaku maksiat dan dosa.

Sedangkan kekuasaan iblis dan tenteranya dengan cara menganggap indah dan bagus dosa dan maksiat yang dilakukan manusia.




Al-Quran merakamkan contoh bencana dan fitnah melalui wanita. Firman Allah bermaksud: “Dan adalah di kota itu, sembilan lelaki yang membuat kerosakan di muka bumi dan mereka tidak berbuat kebaikan.” (Surah an-Naml, ayat 48).

Dalam surah ini, Allah menceritakan kaum Nabi Salleh berusaha untuk membunuh unta baginda. Mereka membunuh unta itu disebabkan propaganda wanita yang bernama Mashro. Riwayat menyatakan wanita itu juga melemparkan panah dan melekat pada tulang kaki unta menyebabkan haiwan itu terbunuh. (Tafsir at-Tabari).




Mashro ialah isteri pemimpin, sedangkan yang lain penyokong Mashro dan pemimpin kabilah Nabi Salleh. Jadi mereka ialah golongan elit yang terkenal.
Terjadi fitnah wanita itu sebagai jalan masuk iblis kepada pembesar dan iblis bersama mereka untuk membunuh unta Nabi Salleh yang menjadi ayat (tanda) Allah.



Allah juga memperingatkan kisah Nabi Yusuf dalam al-Quran dan kisah nabi lain mengenai fitnah wanita untuk dijadikan iktibar sepanjang zaman. Dengan aksi iblis jahat melalui wanita dan skandal seks sentiasa menjadi cerita besar dan penting menghiasi kecenderungan kehidupan umat manusia, apa lagi membabitkan pemimpin dan orang ternama sepanjang zaman.

Firman Allah yang bermaksud: “Sesungguhnya pada kisah mereka itu (anbiya) ada pengajaran (iktibar) bagi orang yang mempunyai akal fikiran.” (Surah Yusuf, ayat 111).

KESAN FITNAH LEBIH BAHAYA DARI PEMBUNUHAN

Al-Quran beri panduan tidak pandang remeh, nilai kebenaran berita diterima

PERBUATAN saling memfitnah banyak berlaku dalam masyarakat hari ini yang bertepatan dengan hadis Rasulullah SAW bermaksud: "Akan muncul suatu ketika iaitu ilmu Islam dihapuskan, muncul pelbagai fitnah, berleluasanya sifat kedekut dan banyak berlaku jenayah." (Riwayat Muslim)

............................................................

Fitnah diertikan sebagai sengaja mengadakan keburukan dan kekurangan orang lain, menokok tambah keaiban dan kelemahan orang serta memalsukan kebaikan sehingga menjadi keburukan. Ia boleh berlaku dalam bentuk lisan atau tulisan seperti surat layang, khidmat pesanan ringkas (SMS), laman web sosial dan e-mel.
Islam menganggap fitnah satu daripada sifat mazmumah (tercela) dan dilarang Allah seperti dalam firman-Nya yang bermaksud: “Fitnah itu lebih bahaya daripada pembunuhan.” (Surah al-Baqarah, ayat 191)

“Jangan kamu ikuti setiap orang yang banyak bersumpah lagi hina, yang banyak mencela, yang gemar menyebarkan fitnah.” (Surah al-Qalam, ayat 29).




Disebabkan terlalu banyak perkara palsu dan pembohongan dalam fitnah, pembuat fitnah biasanya menyembunyikan diri supaya tidak diketahui kerana tidak mahu bertanggungjawab dan menyedari perbuatan itu palsu.

Pembuat fitnah tidak berjaya jika tidak dibantu orang yang menyebarkannya. Sebab itu kedudukan pembuat fitnah dan penyebarnya sama dan mereka akan dimasukkan ke dalam neraka.
Perkara ini dijelaskan dalam hadis diriwayatkan daripada Huzaifah, katanya: “Aku telah mendengar Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Tidak masuk syurga orang yang suka menyebarkan fitnah.” (Riwayat al-Bukhari)




Diriwayatkan juga daripada Abu Hurairah pada malam Israk dan Mikraj, Rasulullah SAW diperlihatkan dengan sekumpulan manusia yang menggunting lidah dan bibir mereka. Baginda bertanya kepada Jibril: “Siapakah mereka? Jibril menjawab: “Mereka ialah penyebar fitnah.” (Riwayat al-Tabrani).

Lazimnya perbuatan memfitnah berlaku didorong oleh tamak, iri hati dan mementingkan diri. Ia juga boleh berlaku jika seseorang lebih mengutamakan kedudukan dan keduniaan (harta benda) melebihi kepentingan agama.

Implikasi fitnah lebih dahsyat daripada membunuh. Jika membunuh hanya membabitkan orang tertentu dan berakhir pada masa tertentu, namun fitnah boleh menjatuhkan maruah seseorang dan seterusnya menimbulkan perpecahan, perbalahan, kemusnahan harta serta nyawa dalam jangka masa panjang yang sukar disekat.





Orang yang difitnah akan mempertahankan diri dan apabila tahap kesabarannya mula hilang menyebabkan ia bertindak lebih agresif dan di luar batas kemanusiaan.

Diceritakan, pada zaman dulu ada lelaki kaya menuju ke pekan untuk membeli hamba. Dia ditawarkan hamba lelaki yang tiada cacat cela kecuali gemar memfitnah. Lelaki itu menganggap fitnah perkara ringan dan remeh, maka dia membeli hamba berkenaan.

Selepas agak lama di rumah majikannya, hamba itu mula berkata kepada isteri lelaki itu bahawa suaminya ingin berkahwin lagi. Hamba itu mencadangkan isteri majikannya segera menggagalkan perkahwinan itu dengan ubat guna-guna iaitu mengambil bulu roma pada leher suaminya dengan menggunakan pisau tajam agar tidak terasa sakit ketika si suami tidur. Oleh kerana percaya si isteri berusaha mendapatkan pisau tajam.





Kemudian hamba itu memberitahu tuannya bahawa si isteri akan membunuhnya ketika dia tidur. Ketika pura-pura tidur, datang si isteri membawa pisau. Ketika lehernya dipegang lelaki itu segera bangun merampas pisau berkenaan lalu terus membunuh isterinya. Keesokannya keluarga si isteri menuntut bela atas kematian itu dengan berbunuhan antara kedua-dua pihak.

Kisah ini memberi pengajaran penting. Pertama, fitnah tidak boleh dianggap ringan dan remeh kerana boleh menimbulkan perpecahan, perbalahan, kemusnahan harta dan nyawa. Kedua, perlu menilai kesahihan berita di sampaikan seseorang.





Sebenarnya untuk menilai kebenaran berita yang disebarkan, al-Quran meletakkan panduan seperti dinyatakan. beberapa ayat al-Quran antaranya firman Allah bermaksud: “Wahai orang beriman, jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menyebabkan kamu menyesali perkara yang kamu lakukan.” (Surah al-Hujurat, ayat 6).

ISLAM BERI HAK TUNTUT HARTA SESUAI TANGGUNGJAWAB

Wanita mesti tahu pengurusan pusaka bagi memastikan diri tidak ditindas

ISLAM mengubah serta mengangkat darjat wanita daripada kedudukan yang rendah dan terhina masa dulu kepada suatu kedudukan mulia dan terbela. Dalam sejarah tamadun manusia, kehidupan wanita yang terdiri daripada anak, isteri dan ibu di kalangan masyarakat Greek, Rom dan Yahudi amat menyedihkan.


.......................................................................
Mereka diwarisi tetapi tidak berhak mewarisi dan mereka dimiliki tetapi tidak berhak memiliki. Mereka bukan saja dikurung dan dikongkong, malah boleh dijual beli dan dianggap sebagai barangan dagangan.
Prof Dr Mustafa al-Siba’i dalam kitabnya al-Mar’atu baina al-Fiqh wa al-Qanun menyebut bahawa: “Anak perempuan Yahudi tidak boleh mendapat sebarang harta pusaka yang diwarisi seperti wang ringgit, emas dan perak jika ada di kalangan keluarganya itu seorang anak lelaki, meskipun emas dan perak yang ditinggalkan itu berpikul banyaknya.”

Wahyu yang diturunkan kepada Nabi Muhammad melalui perantaraan malaikat Jibril membuktikan bahawa wanita mempunyai hak dan kedudukan yang mulia dalam Islam.

Allah berfirman dalam surah an-Nisa’ ayat 7: “Bagi lelaki ada hak bahagian daripada harta peninggalan ibu bapa dan kerabatnya, dan bagi wanita ada hak bahagian daripada harta peninggalan ibu bapa dan kerabatnya, baik sedikit atau banyak menurut bahagian yang ditetapkan.”



Al-Quran dengan jelas memberikan bahagian kepada wanita terutama anak perempuan, ibu dan isteri walaupun agak terbatas. Lebihan daripada harta pusaka, selepas ditolak bahagian isteri dan anak perempuan, harta diberi kepada saudara lelaki kerana adalah ‘asabah’ iaitu waris yang mewarisi lebihan harta pusaka si mati.
Ayat 11 Surah An-Nisa’ menetapkan bahagian anak lelaki dua kali ganda daripada bahagian anak perempuan. Mungkin terdapat beberapa pihak yang mempertikaikan hukum ditetapkan Islam dengan mengatakan al-Quran meletakkan wanita pada kelas kedua.

Hakikatnya terdapat hikmah besar di sebalik penetapan kaedah itu. Islam memberi tanggungjawab yang besar terhadap lelaki.

Mereka diberi bahagian dua kali ganda lebih daripada bahagian wanita kerana lelaki dipertanggungjawabkan untuk memberi nafkah kepada isteri (menantu si mati) dan anaknya (cucu si mati) sedangkan anak perempuan tidak dibebankan dengan tanggungjawab seperti itu.




Ini membuktikan Islam memberi hak bersesuaian dengan tanggungjawab yang diamanahkan kepada lelaki. Perkara ini juga sering diperkatakan masyarakat Islam yang mempertikaikan mengenai pembahagian harta pusaka.

Seperti yang dibincangkan dalam beberapa siri sebelum ini, apabila berlaku
kematian, keutamaan yang perlu diselesaikan adalah seperti berikut, perbelanjaan pengurusan jenazah, perlunasan hutang si mati, tuntutan harta sepencarian, pelaksanaan wasiat dan pembahagian harta mengikut hukum faraid.

Pengetahuan mengenai pengurusan harta dan pusaka amat penting bagi memastikan wanita tidak tertindas disebabkan kekurangan diri sendiri. Maklumat pengurusan harta dan pusaka ini boleh didapati melalui pembacaan dan mungkin juga dari pengalaman rakan atau saudara mara.




Wanita harus mengetahui bahawa mereka yang kematian suami mempunyai hak terhadap harta yang diperoleh bersama pasangannya sepanjang tempoh perkahwinan dan dikenali sebagai harta sepencarian. Tuntutan harta sepencarian lebih berdasarkan undang-undang adat Melayu.

Oleh kerana prinsip harta sepencarian tidak berlawanan dengan kehendak syariah Islam, peruntukan harta diterima sebagai sebahagian daripada undang-undang Islam di Malaysia.

Mengikut Akta Undang-Undang Keluarga Islam Wilayah Persekutuan 1984, harta sepencarian ditakrifkan sebagai: “Harta yang diperoleh bersama oleh suami isteri semasa perkahwinan berkuat kuasa mengikut syarat yang ditentukan oleh hukum syarak.”

Lazimnya tuntutan terhadap harta sepencarian dibuat selepas berlaku perceraian antara suami dan isteri. Sekiranya perceraian berlaku, ramai wanita sekarang maklum mereka boleh menuntut harta sepencarian.

Apa yang kurang mendapat perhatian umum ialah tuntutan harta sepencarian bagi wanita kehilangan suami. Sepanjang hidup berumah tangga semestinya pengorbanan itu sesuatu yang lumrah.





Bukan hanya isteri bekerja yang berhak menuntut harta sepencarian, malah suri rumah tangga sepenuh masa juga berhak menuntut harta sepencarian selepas ditinggalkan suami buat selama-lamanya.

Ini berlandaskan pengorbanan isteri yang menguruskan rumah tangga dan anak sehingga suami begitu selesa mencari rezeki tanpa risau perkara berkaitan rumah tangga.

Pengorbanan isteri bukan saja dilihat dari segi wang dan harta benda, malah boleh diukur dengan usaha dan penat lelah menguruskan anak tersayang.





Penting untuk dijelaskan bahawa tuntutan terhadap harta sepencarian juga boleh dibuat oleh isteri yang kematian suami. Bahagian yang akan diterima isteri bergantung kepada sumbangan isteri terhadap suaminya mengikut pertimbangan mahkamah.

Selepas pengisytiharan harta sepencarian selesai, pembahagian harta akan dibuat secara faraid setelah diselesaikan hutang dan disempurnakan wasiat si mati (sekiranya ada).

Oleh yang demikian, disarankan supaya umum mendapatkan khidmat nasihat daripada Amanah Raya Berhad dalam soal perancangan dan pengurusan harta pusaka bagi memastikan hak dan milikan anda dapat diwarisi dengan sempurna.



Dengan pengalaman selama 90 tahun dalam menawarkan perkhidmatan peramanahan dan pengurusan harta pusaka, Amanah Raya Berhad sedia membantu menyuraikan kesulitan anda.

Wednesday, April 6, 2011

GETTING SECOND OPINION


Do not be afraid to seek another expert opinion after your first consultation.

........................................................

ONCE, I had a patient who timidly told me that she wanted to seek a second opinion on my recommendation for her to undergo surgery.

I encouraged her to do so, but I was also puzzled as to why she seemed so hesitant to bring up the idea. It turned out that she was worried that I would get angry with her for “doubting” my expertise.

My peers in the medical field have encountered similar situations with their patients, while some of my friends and relatives complain of doctors who brush off their requests to get a second opinion.

In these cases, both physicians and patients are misinformed about the patient’s right to seek different opinions and choices for their treatment. It is this gap in understanding that has lead to some doctors becoming over-confident in their management of patients, and patients losing trust in the healthcare system.

We’ve all experienced this before: we seek the advice of a skilled expert, such as a doctor, or even a mechanic, plumber or lawyer, but we cannot understand their diagnosis or explanation of the problem. Perhaps they are recommending a procedure or treatment that you are unsure about, or even not recommending any solutions at all.

In the clinic or hospital, you may be advised to undergo surgery that you find to be too expensive or carry too many risks.

At times like these, your immediate instinct should be to ask another expert for their opinion. And you would be right to do so.

Medicine is not foolproof, and there is always room for improvement. Therefore, seeking a second opinion benefits a patient as much as it benefits the doctor, because another set of eyes analysing a patient’s history, test results, or symptoms could pick out something that had been missed before.

This should not be seen as an insult to the doctor. The practice of medicine and scientific research revolves around peer review, where doctors and scientists value each others’ opinions and provide the check-and-balance necessary for responsible practice.

As science is continuously developing and changing, there are always new and different approaches to managing a condition. There isn’t a doctor who can claim to know them all or be the expert in everything.

Getting a second or third opinion could give you additional information, or help you to look at the situation from a different perspective. You may get more options for treatment and you can use all the information you now have to make a decision.

For women, there are certain diagnoses or issues that are crucial to seek a second opinion. Generally, if your doctor recommends long-term medication that has potential side effects, or if you aren’t getting any better after numerous visits to the doctor, then it is prudent to ask for other advice.

Women should also exercise caution when it comes to gender-specific issues, such as problems with the reproductive system, especially if the doctor recommends hysterectomy. As this surgery requires the removal of the uterus, it should only be considered as a last resort if less invasive treatments like medication do not work.

If your doctor does not offer you the other options, you should seek a second opinion as to whether a hysterectomy is necessary.

Heart disease can also be gender-specific, especially when the cardiac problems are unresolved and symptoms persist. For instance, the signs of a heart attack in women can be very different from those in men, or tests to detect heart disease may be less sensitive to women’s heart problems, so women may be sent home without a proper diagnosis.

If you continue to experience symptoms such as shortness of breath, periods of rapid heartbeat, and unusual weakness and fatigue, but the doctor is unable to identify the cause, you could seek another opinion from a specialist in women’s heart disease.

Cancer is another condition that should be handled with caution and lots of information. A diagnosis of cancer, especially breast or gynaecological cancer for women, is fraught with stress, anxiety, and uncertainty over the person’s future. Decisions about treatment should not be made lightly, especially if aggressive therapy is offered, or if it is suggested to remove the breast or womb as a preventive measure against future cancer.

When it comes to diseases like cancer, there are many cases of women who seek second opinions from alternative or complementary medicine practitioners. While some of these complementary therapies may have their benefits, do remember that they are not likely to have scientific evidence to back them up. Be very cautious about using these alternative opinions in place of conventional, proven medical therapies.

So you have decided that you want to seek a second opinion. Now, how do you find another doctor, and what do you ask?

You could start by asking your treating doctor or specialist to recommend someone for you. This is often the biggest hurdle for patients, because they feel embarrassed or awkward as it might be perceived as an insult to the doctor.

However, the doctor treating you should be professional enough to accept and encourage you to seek other opinions from his or her peers. They should recommend someone whom they respect and consider to be a specialist in the field as well.

If asking your doctor doesn’t work out, you can also approach another doctor yourself. If you don’t know any other specialists, try going to your family physician or GP to ask for a referral. You can also go through local medical societies and organisations, or university teaching hospitals, to look for a specialist in a particular field.

When you find another doctor, your current primary care doctor will have to send your medical records over, so that a comprehensive analysis can be made. Some doctors require your written permission in order to release your records.

You should also check with your health insurer if the second opinion visit and any additional tests can be claimed, and whether there are any conditions attached.

When you see the other doctor, be sure to ask all the questions that you had asked your treating doctor before, and any additional questions that you have thought of. Pay attention to the worries and doubts that made you seek a second opinion in the first place, and get answers to those.

A proper second opinion requires a full medical examination and perhaps even additional tests. Talking to the doctor over the telephone does not count as a second consult.

After all this effort, you may find yourself disappointed to find that the second doctor confirms the diagnosis and treatment method of the first doctor. However, second opinions are not always about opposing views, and it should reassure you if two qualified doctors agree on the next best step for you.

If a conflict in opinion does arise, you may be really confused by now! Don’t worry, more information is always a good thing. You can also ask the two doctors to explain their decisions in detail and visit the pros and cons of the different treatments that each one is proposing. You may also want to consider getting a third opinion, if time and finances allow you to.

Ultimately, the question is: who do you listen to? Which opinion do you consider?

At the end of the day, the decision is yours to make, not your doctor’s. The doctor can only be your advisor and guide through this difficult time. Talk to your family about your choices and how it would impact your life.

Be sure to act based on rational information and evidence, not emotions or fears.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...