Salam semanis ukhwah

Sunday, July 31, 2011

Tingkatkan amalan kita sempena Bulan Ramadhan yang Penuh Barakah ini

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani.


Ya Allah, jadikanlah puasaku di bulan ini sebagaimana puasanya orang yang benar-benar berpuasa, jadikanlah ibadah malamku di bulan ini sebagaimana ibadahnya orang yang sungguh-sungguh, jagalah aku dari tidurnya orang-orang yang lupa dan hapuskanlah segala dosaku wahai Tuhan semesta alam, ampunilah aku wahai Pengampun orang-orang yang bersalah.


Ramadhan adalah hari yang memberikan kegembiraan buat hamba Allah yang mentaati perintah Nya. Dimana ibadah yang dilakukan digandakan pahala amalan dan musuh kita dirantaikan pada bulan ini. Akan tetapi kita haruslah beringat bahawa ada lagi musuh yang bersebati dengan diri kita iaitu Nafsu. Nafsu perlulah ditewaskan dan dijinakkan dengan baik agar kita boleh mengerjakan ibadah puasa serta amal ibadat dengan baik dan lancar.


Semua orang kelihatan begitu bersemangat pada hari pertama puasa ^_^ semoga semangat itu boleh dikekalkan sehingga akhir tamatnya bulan ramadhan. ana juga berharap seseorang itu juga boleh menjalani ibadah puasanya dengan baik. seharusnya pemakanan di bulan puasa juga adalah amat penting untuk dijaga. kerana kebanyakkan orang suka membazir taktala dibulan puasa, dan tabiat makan semakin menjadi-jadi berbanding dengan bulan yang lain.


ana berdoa semoga seluruh umat islam boleh berubah menjadi lebih baik berbanding dengan diri yang sebelumnya. AMIN yarabbana alamin. Jangan kita tewas dengan Nafsu kita, sedangkan kita mempunyai akal untuk membezakan yang mana baik dan yang mana adalah buruk/ tidak baik.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...