Salam semanis ukhwah

Tuesday, September 6, 2011

Raya Aidilfitri sebagai tanda Kemenangan Umat islam





Assalamualaikum,
kaifahalukum ya sohabat?

Lama sudah rasanya tidak meng 'update' blog ana ni. Tidak sangka setelah sebulan berpuasa akhirnya berjaya juga kita menempuhi bulan ramadhan Al-mubarak yang mulia ini bagi semua umat islam seluruh dunia. Tahniah ana ucapkan di atas kemenangan kalian semua.

Kini telah lepas seminggu beraya Aidilfitri bagi semua umat islam. Terasa cuti raya tahun ni pendek je kan. ^_^
walaupun seminggu beraya dikampung ana di Pasir putih Kelantan belbagai coretan kenangan ana bersama sanak saudara walaupun tidak semua saudara mara pulang beraya di kampung.

Sebelum sampai di kampung pasir putih kelantan, ana sekeluarga sempat berhenti di kuantan pahang untuk berbuka puasa. sekadar behenti di pondok yang usang, namun keceriaan ahli keluarga ana jelas menunjukkan ia adalah satu kenangan yang sukar untuk kami lupakan. Huhu, sebab nya kami berbuka dalam keadaan yang gelap gelita..hehe. main sumbat je lauk yang ada yang di masak oleh ummi kesayangan kami iaitu Puan Rosmah Bt. Ahmad. Terima kasih ummi sebab masakan ummi tetap sedap ye.

Hurm, ketika berada di kuantan teringat pula ana kepada seseorang yang ingin ana kenalinya dengan rapat. Tapi apakan daya jika takdir belum menemukan kami. ucapan selamat hari raya ini khas buat insan pilihan yang bernama (iyi). maaf jika ana sudah banyak melakukan kesilapan, tetapi ana mahu enti tahu bahawa ana akan sentiasa memegang erat persahabatan kita walaupun terasa jauh. ingatan serta kata janji tidak akan ana lupakan jua. insyallah.

Dan setelah itu, ana sekeluarga berada di kampung kami, banyak pengalaman suka dan duka ditempuhi bersama. Yang pelik nya ana masih tak faham lagi bahasa orang kelantan ni. lain yang disuruh lain yang dibuatnya, sampaikan nenek sendiri yang mentertawakan cucunya. Tidak mengapalah bagi ana, asalkan boleh lihat wajah kegembiraan di muka nenek ana itu merupakan suatu perkara yang menggembirakan juga.

banyak lagi perkara yang berlaku tetapi tidak semua yang mampu ana ceritakan, dan gambar di bawah serba sedikit mampu memberi gambaran kepada sahabat ana semua ye ^_^



Dimulai dengan menziarahi kubur moyang kami

Hope one day i will find you iyi, and i know im just clap in one hand...

perjalanan ke rumah sanak saudara nenek ana

belbagai telatah ketika hendak menuju ke kubur dan setelah itu pergi kerumah sanak saudara nenek kami

setelah pulang dari kubur

anak saudara mara ana, hurm nasib baik ana x kne minta duit raya

bertemu dengan ahli keluarga yang lain, sepupu kepada ayah ana

arnab ana juga turut berada dikampung dan telah menetap di sana :)

sempat haiwan peliharaan ana posing ketika photo diambil

saudara mara ana melawati kubur nenek moyang mereka

Nenek kesayangan ana serta cucunya yang lain.

Asyik ambil gambar org sampai gambar sendiri pun sempat posing, baju putih tu bukan nak duit raya ya tapi nak meminta maaf sesama keluarga sendiri. semoga pertalian persaudaraan kami akan terus berkekalan hingga tercabut nya nyawa kami. insyallah.

Gambar keseluruhan ahli keluarga yang balik dikampung. picture yang bermakna bagi diri ana.

Ahli keluarga ana yang disayangi, semoga berjaya kehidupan diakhirat dan juga di dunia. insyallah. semoga dipermudahkan dan begitu juga dengan saudara mara ana.

anak saudara mara ana gembira ketika bemandi manda sampai basah cermin kamera dibuatnya


promote jari sendiri depan kamera ^_^

kenduri aqiqah juga sempat dijalankan ketika berada dikampung halaman

kusyuk makan kuih raya semuanya

sauadara ana yang di sayangi.

kusyuk ayah ana memotong kambing aqiqah ^_^

Diakhiri dengan gambar kubur, kerana setiap kali kita melihat gambar sebegini pasti kita akan mengigati mati. Daripada itu, terdetik di hati sanubari ini agar sentiasa mengikuti perintah allah dan meninggalkan segala laranagannya. kerana hidup didunia kita ini adalah sementara dan kehidupan diakhirat adalah kekal untuk selama-lamanya. subhanallah. perbanyakkan lah amal ibadat kita agar kita tidak akan menyesal waktu tibanya kita dihisab dihadapan Allah s.w.t.

akhir kata, maafkan diri ana jika ada silap yang tidak ana sedari. yang baik itu semuanya datang dari Allah s.w.t. dan yang buruk itu adalah kesilapan dari diri ana yang lemah ini. Assalamualaikum warahmatullah hiwabarakaatu pada semua sahabat ana sekali lagi. semoga menjalani kehidupan enta semua dengan baik dan diberkati oleh Allah s.w.t AMIN




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...