Salam semanis ukhwah

Saturday, December 10, 2011

Sah Haji Kanak-kanak tetapi wajib semula laksana apabila dewasa

ALHAMDULILLAH. Anak yang belum baligh lagi bila melakukan haji, adalah sah hajinya tetapi tidak wajib. Haji anak kecil atau orang yang belum baligh tidak tergolong wajib. Ini disebabkan syarat-syarat wajibnya haji iaitu Islam, baligh, berakal, merdeka dan berkuasa (mampu).

Oleh itu apabila dia dewasa, wajib baginya mengerjakan haji sekali lagi sekiranya dia berkemampuan. Dalam sebuah hadis riwayat Muslim, daripada Ibnu ‘Abbas bahawa Nabi Muhammad SAW bertemu dengan kafilah di Rauha, iaitu suatu tempat dekat dengan Madinah. Baginda bertanya: “Siapakah kaum ini? Mereka menjawab: Muslimin. Mereka bertanya lagi: Siapakah kamu? Baginda menjawab: Rasulullah. Maka seorang wanita memperlihatkan seorang anak kepada Rasulullah SAW dan berkata: Apakah bagi anak ini ada haji? Baginda menjawab: Ya dan bagimu ada ganjarannya.”

Justeru, anak kecil boleh (sah) melakukan ibadat haji, namun tidak tergolong wajib. Rasulullah SAW bersabda dalam satu hadis riwayat Abu Syaibah dan al-Baihaqi yang bermaksud: “Apabila anak-anak mengerjakan haji, maka ia hendaklah mengerjakannya sekali lagi selepas ia baligh. Apabila hamba sahaya mengerjakan haji, kemudian dia dimerdekakan, maka dia hendaklah mengerjakannya sekali lagi.”

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...