Salam semanis ukhwah

Wednesday, May 18, 2011

Iqra: Ulasan lengkap kes sivil, jenayah membabitkan sihir di Malaysia


pix_gal0
KES atau dakwaan membabitkan perbuatan sihir sukar untuk dibuktikan menyebabkan pihak yang mengamalkan atau mengarahkan perbuatan sihir terlepas hukuman. Tambahan, tiada undang-undang khusus berkaitan jenayah sihir.

Ada banyak kes jenayah yang mengandungi unsur sihir dibawa ke mahkamah tetapi batasan pengetahuan menyebabkan badan kehakiman hanya memutuskan apa yang zahir di depan mereka.




Ada beberapa kes yang secara terang-terangan membabitkan penggunaan sihir bagi melakukan jenayah tetapi terpaksa dipinggirkan kerana tiada isu dan bukti kukuh bagi diketengahkan.


Namun, masih ada caranya untuk membawa pengamal sihir dan mereka yang mengarahkan perbuatan itu dibawa ke muka pengadilan. Buku Ahli Sihir ke Tali Gantung membicarakan sihir dari aspek kewujudan dalam masyarakat di Malaysia dan kaedah mengaitkannya sebagai jenayah.



Buku ini turut menampilkan kes sivil dan jenayah yang mempunyai kaitan dengan ilmu sihir antaranya Juraimi dalam kes membabitkan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Batu Talam, Datuk Mazlan Idris; kes Tan Mui Choo dan Francis Anthonysamy.

Buku olahan tesis PhD dalam bidang undang-undang membahaskan sihir sebagai jenayah yang dilaknat sejak berzaman selain menyingkap hakikat sihir. Penulis turut memuatkan cadangan rang undang-undang mengenai sihir untuk dibincangkan serta digazetkan sebagai undang-undang negara.




Sementara itu, buku Perangi Sihir hasil karya Ansaruddin Agus dan Dr Mohd Azlee A Mutalib menggabungkan pengalaman dua pengamal perubatan tradisional dan doktor perubatan moden yang mengemukakan fakta mengenai sihir serta angkara jin.
Menyingkap rahsia jin, buku mengandungi 13 bab ini mendedahkan strategi penipuan iblis dan syaitan kepada manusia serta tanda-tanda gangguan sihir, saka, jin dan histeria.



Pengetahuan mengenai sihir iaitu amalan yang menyimpang ajaran Islam sewajarnya menyedarkan umat Islam kesan buruknya serta menjadi amaran kepada masyarakat supaya tidak membabitkan diri dengan perkara syirik.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...