Salam semanis ukhwah

Saturday, October 15, 2011

Niat Penanda Aras dorong usaha capai Kejayaan

Firman-Nya yang bermaksud: “Sesungguhnya Kami (Allah) tidak akan membiarkan segala usaha yang telah dilakukan.” (Surah al-Kahfi, ayat 30)

Usaha, semangat dan komitmen berteraskan penentuan hala tuju amat ditekankan Baginda SAW dalam peristiwa hijrah. Usaha Baginda SAW dan kaum Muhajirin berhijrah dari Makkah ke Madinah berasaskan niat memperoleh kejayaan yang diredai Allah SWT.

Sabda Baginda SAW yang diriwayatkan Saidina Umar bin al-Khattab yang bermaksud: “Segala amal hanya dengan niat dan hanya bagi setiap seseorang itu apa yang ia niatkan. Maka barang siapa hijrahnya kepada Allah dan rasul-Nya, maka hijrahnya kepada Allah dan Rasul-Nya. Dan barang siapa hijrahnya bagi dunia yang ia akan memperolehnya atau perempuan yang ia ingin mengahwininya, maka hijrahnya kepada apa yang ia berhijrah kepadanya itu.” (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Menurut Imam Syafie, hadis ini mengandungi satu pertiga Islam kerana usaha seseorang itu ada kala dengan hatinya, lidahnya dan anggotanya. Maka, niat yang maksud tujuan dan kehendak hati adalah satu dari usaha yang tiga.

Imam al-Ghazali dalam kitabnya menyatakan, hati itu ibarat raja dan seluruh anggota adalah tenteranya. Oleh itu, hati yang tetap dengan niat atau hala tuju yang baik dan betul akan mudah menggerakkan usaha oleh anggota.

Justeru, untuk mencapai kejayaan, hadis ini menekankan kepentingan meletakkan niat sebagai pemandu arah kepada setiap usaha atau amal yang akan dilaksanakan, manakala ganjaran pahala yang akan diperoleh adalah sesuai dengan niat ditetapkan.

Niat atau hala tuju yang baik akan memberi nilai terhadap fokus usaha seperti kata-kata ulama tasauf, Fadil bin ‘Iyad: “Meninggalkan amal kerana manusia adalah riak; beramal kerana manusia adalah syirik. Niat yang ikhlas itu ialah Allah SWT menyelamatkan kamu daripada keduanya-duanya.”

Usaha berasaskan hala tuju yang baik akan mengelakkan seseorang daripada niat buruk seperti sombong dan bangga diri. Oleh itu, perlu ditekankan bahawa niat dalam Islam bukan saja penentu matlamat, juga penentu kepada nilai kerja dan nilai diri pelakunya.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...