Salam semanis ukhwah

Monday, May 30, 2011

Kelebihan Kaum Hawa...

........................................



1. Doa perempuan lebih makbul daripada lelaki kerana sifat penyayang yang lebih kuat daripada lelaki. Ketika ditanya kepada Rasulullah akan hal tersebut, jawab baginda, "Ibu lebih penyayang daripada bapa dan doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia".

2. Apabila seseorang perempuan mengandung janin dalam rahimnya, maka beristighfarlah para malaikat untuknya. Allah mencatatkan baginya setiap hari dengan 1,000 kebajikan dan menghapuskan darinya 1,000 kejahatan.

3. Apabila seseorang perempuan mulai sakit hendak bersalin, maka Allah mencatatkan baginya pahala orang yang berjihad pada jalan Allah.

4. Apabila seseorang perempuan melahirkan anak, keluarlah dia dari dosa-dosa seperti keadaan ibunya melahirkannya.

5. Apabila telah lahir anak lalu disusui, maka bagi ibu itu setiap satu tegukan daripada susunya diberi satu kebajikan.

6. Apabila semalaman ibu tidak tidur dan memelihara anaknya yang sakit,maka Allah memberinya pahala seperti memerdekakan 70 hamba dengan ikhlas untuk membela agama Allah.

7. Barangsiapa yang menggembirakan anak perempuannya, darjatnya seumpama orang yang sentiasa menangis kerana takutkan Allah dan orang yang takutkan Allah, akan diharamkan api neraka ke atas tubuhnya.

8. Barangsiapa membawa hadiah, (barang makanan dari pasar ke rumah) lalu diberikan kepada keluarganya, maka pahalanya seperti bersedekah. Hendaklah mendahulukan anak perempuan daripada anak lelaki. Maka, barangsiapa yang menyukakan anak perempuan seolah-olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail.

9. Tiap perempuan yang menolong suaminya dalam urusan agama, maka Allah memasukkan dia ke dalam syurga lebih dahulu daripada suaminya (10,000 tahun).

10. Perempuan apabila sembahyang lima waktu, puasa bulan Ramadhan, memelihara kehormatannya serta taat akan suaminya, masuklah dia dari pintu syurga mana sahaja yang dikehendaki.

11. Wanita yang solehah (baik) itu lebih baik daripada 1,000 lelaki yang soleh.

12. Aisyah berkata, "Aku bertanya kepada Rasulullah, siapakah yang lebih besar haknya terhadap wanita? Jawab Rasulullah, "Suaminya." "Siapa pula berhak terhadap lelaki?" Jawab Rasulullah, "Ibunya".

13. Apabila memanggil akan engkau dua orang ibubapamu, maka jawablah panggilan ibumu dahulu.

14. Wanita yang taat akan suaminya, semua ikan-ikan di laut, burung di udara, malaikat di langit, matahari dan bulan semua beristighfar baginya selama mana dia taat kepada suaminya serta menjaga sembahyang dan puasanya.

15. Wanita yang taat berkhidmat kepada suaminya akan tertutup pintu-pintu neraka dan terbuka pintu-pintu syurga. Masuklah dari mana-mana pintu yang dia kehendaki dengan tidak dihisab.

16. Syurga itu di bawah tapak kaki ibu.

17. Wanita yang tinggal bersama anak-anaknya akan tinggal bersama aku (Nabi s.a.w) di dalam syurga.

18. Barangsiapa mempunyai tiga anak perempuan atau tiga saudara perempuan atau dua anak perempuan atau dua saudara perempuan lalu dia bersikap ihsan dalam pergaulan dengan mereka dan mendidik mereka dengan penuh rasa takwa serta bertanggungjawab, maka baginya syurga.

19. Daripada Aisyah r.a. Barangsiapa yang diuji dengan sesuatu daripada anak-anak perempuannya, lalu dia berbuat baik kepada mereka, maka mereka akan menjadi penghalang baginya daripada api neraka.

"Jadi, janganlah sesekali merasa lemah. Wanitalah sebenarnya yang membuat seseorang lelaki itu kuat. Itulah sala
satu sebab mengapa Nabi meletakkan wanita setaraf pada lelaki dan tidak lebih rendah. Buat renungan kita

h semua......"

Wednesday, May 18, 2011

Iqra: Ulasan lengkap kes sivil, jenayah membabitkan sihir di Malaysia


pix_gal0
KES atau dakwaan membabitkan perbuatan sihir sukar untuk dibuktikan menyebabkan pihak yang mengamalkan atau mengarahkan perbuatan sihir terlepas hukuman. Tambahan, tiada undang-undang khusus berkaitan jenayah sihir.

Ada banyak kes jenayah yang mengandungi unsur sihir dibawa ke mahkamah tetapi batasan pengetahuan menyebabkan badan kehakiman hanya memutuskan apa yang zahir di depan mereka.




Ada beberapa kes yang secara terang-terangan membabitkan penggunaan sihir bagi melakukan jenayah tetapi terpaksa dipinggirkan kerana tiada isu dan bukti kukuh bagi diketengahkan.


Namun, masih ada caranya untuk membawa pengamal sihir dan mereka yang mengarahkan perbuatan itu dibawa ke muka pengadilan. Buku Ahli Sihir ke Tali Gantung membicarakan sihir dari aspek kewujudan dalam masyarakat di Malaysia dan kaedah mengaitkannya sebagai jenayah.



Buku ini turut menampilkan kes sivil dan jenayah yang mempunyai kaitan dengan ilmu sihir antaranya Juraimi dalam kes membabitkan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Batu Talam, Datuk Mazlan Idris; kes Tan Mui Choo dan Francis Anthonysamy.

Buku olahan tesis PhD dalam bidang undang-undang membahaskan sihir sebagai jenayah yang dilaknat sejak berzaman selain menyingkap hakikat sihir. Penulis turut memuatkan cadangan rang undang-undang mengenai sihir untuk dibincangkan serta digazetkan sebagai undang-undang negara.




Sementara itu, buku Perangi Sihir hasil karya Ansaruddin Agus dan Dr Mohd Azlee A Mutalib menggabungkan pengalaman dua pengamal perubatan tradisional dan doktor perubatan moden yang mengemukakan fakta mengenai sihir serta angkara jin.
Menyingkap rahsia jin, buku mengandungi 13 bab ini mendedahkan strategi penipuan iblis dan syaitan kepada manusia serta tanda-tanda gangguan sihir, saka, jin dan histeria.



Pengetahuan mengenai sihir iaitu amalan yang menyimpang ajaran Islam sewajarnya menyedarkan umat Islam kesan buruknya serta menjadi amaran kepada masyarakat supaya tidak membabitkan diri dengan perkara syirik.

Sunday, May 15, 2011

Wuduk, solat diringan jika sakit

BAGAIMANAKAH orang sakit, terutama yang berbalut pada tempat yang luka boleh mengerjakan solat?


........................................

HAMBA ALLAH,
Batu Pahat, Johor.


Alhamdulillah wassolatuwassalam ‘ala rasulillah waba’d.

Allah SWT berfirman dalam surah an-Nisa’ ayat 103 yang bermaksud: “Kemudian apabila kamu telah selesai solat, maka hendaklah kamu menyebut dan mengingat Allah ketika kamu berdiri atau duduk, dan semasa kamu berbaring. Kemudian apabila kamu sudah merasa tenteram (aman), maka dirikanlah solat itu (dengan sempurna seperti biasa). Sesungguhnya solat itu satu ketetapan yang diwajibkan ke atas orang yang beriman, yang tertentu waktunya.”



Dalam satu hadis diriwayat oleh Imran bin Husain r.a, beliau berkata (yang bermaksud): “Saya menghidap penyakit buasir. Saya bertanya Nabi SAW mengenai kewajipan melaksanakan solat? Baginda SAW bersabda: Tunaikanlah solat dalam keadaan berdiri. Jika tidak mampu, hendaklah dalam keadaan duduk dan jika tidak mampu hendaklah dilakukan di atas lambung anda.”



Cara menunaikan solat dalam keadaan duduk ialah antaranya dengan cara bersila, kerana ia sabit dalam sebuah hadis yang diriwayatkan menerusi Aisyah r.ha katanya (yang bermaksud): “Saya melihat Nabi SAW menunaikan solat dalam keadaan duduk bersila.”



Boleh juga menunaikan solat dalam keadaan duduk tasyahhud. Bagi pesakit yang tidak mampu menunaikan solat dalam keadaan berdiri dan duduk, boleh menunaikan dalam keadaan mengiring di atas lambung. Jika tidak mampu juga, hendaklah menunaikannya dalam keadaan terlentang, dengan kedua kaki menghadap kiblat.



Begitu juga ketika mana hendak mengangkat hadas atau berwuduk, ada juga pesakit tidak dapat membasuh bahagian wuduk dengan air kerana bahagian itu berbalut. Oleh itu, hendaklah disapu saja di atas pembalut itu. Caranya iaitu dengan melalukan tangan yang dibasahkan dengan air di atas pembalut itu.



Dalam sebuah hadis riwayat Abu Daud, daripada Jabir r.a, beliau berkata: Kami pernah keluar dalam satu perjalanan, seorang daripada kami terkena batu dan mengalami luka di bahagian kepalanya. Kemudian dia bermimpi, lalu bertanya kepada para sahabatnya, “Adakah tuan-tuan berpendapat, saya berhak diberi kelonggaran bertayammum (kerana kecederaan yang dialami). Para sahabat menjawab: Kami tidak mendapati kelonggaran kepada kamu kerana kamu mampu mendapatkan air. Lalu lelaki tersebut mandi. Akibatnya ia meninggal dunia.”



Apabila kami pulang menemui Rasulullah SAW, peristiwa itu dikhabarkan kepada Baginda, lalu Baginda menjawab: “Mereka semua sudah membunuhnya. Moga-moga Allah membunuh mereka. Kenapa mereka tidak bertanya ketika mereka tidak tahu. Sesungguhnya kesembuhan kejahilan iaitu dengan bertanya. Sebenarnya memadailah lelaki itu bertayamum dan memerah air ke atas tempat luka atau membalut tempat luka dengan satu pembalut kain dan kemudian menyapu di atasnya dan seterusnya membasuh ke semua bahagian badan yang lain.



Sekiranya seseorang pesakit itu tidak dapat menggunakan air, diharuskan untuknya bertayamum. Dalam hadis yang diriwayatkan oleh al-Bukhari daripada Ammar bin Yassar r.a, beliau berkata (yang bermaksud): “Saya dalam keadaan junub dan kebetulan tidak tidak mendapati air. Lalu saya berguling di atas tanah dan kemudian saya menunaikan solat. Lalu saya khabarkan kepada Rasulullah SAW. Baginda bersabda: Sesungguhnya memadailah kepada kamu melakukan begini. Baginda menepuk kedua tangan Baginda ke atas tanah dan meniup kedua tangan itu kemudian menyapu muka dan dua pergelangan tangannya.”



Namun dalam mazhab Syafie, kita digalakkan untuk menyapu kedua tangan hingga ke dua siku.

Sekiranya pesakit itu mengalami sakit yang biasa yang tidak memudaratkan sekalipun lukanya terkena air, maka ia dikehendaki mengambil wuduk seperti biasa dan dia hendaklah mengerjakan solat seperti biasa.



Sekiranya pesakit itu berbalut lukanya, maka hendaklah dibuka agar air sampai di bahagian luka. Tetapi jika luka itu memudaratkan apabila terkena air, maka cukup sapu saja di atas pembalut. Ini adalah pandangan mazhab Hanafi.
Manakala menurut mazhab as-Syafie, seseorang yang sakit perlu membasuh kawasan yang sihat, kemudian menyapu di atas pembalut dan akhir sekali hendaklah bertayamum menggantikan tempat yang disapu itu.



Menurut pandangan mazhab Syafie lagi satu tayamum hanya boleh digunakan untuk satu solat fardu. Tetapi bagi solat sunat, ia boleh ditunaikan mengikut yang dikehendaki sebelum atau selepas mengerjakan solat fardu kerana ia tiada had. Demikianlah, wallahua’lam.

Amal doa pagi, petang atasi masalah jiwa

MENGAPA orang sekarang lebih banyak yang mengalami gangguan jiwa daripada orang dulu, sedangkan mereka sudah memiliki harta yang banyak. Ada yang mengatakan mereka sudah memiliki segala-galanya, namun jiwa terasa kosong. Boleh ustaz jelaskan.


.................................................


FIRDAUS,
Kuala Lumpur.


Alhamdulillah wassolatuwassalam ‘ala rasulillah waba’d.

Imam Muhammad Mutawalli Asy-Sya’rawi menjelaskan dalam kitab beliau Anta Tas’alu wa Islaamu Yujiibu seperti berikut: “Orang beriman menghadapi tiap persoalan kehidupan dunia dengan memohon pertolongan Allah dan bertawakal kepada-Nya. Apabila ia gagal mencapai apa yang dicita-cita, ia tidak susah hati dan bersedih meskipun ia sedar bahawa kegagalan itu adalah kerana persediaan yang kurang sempurna.



Orang yang tidak beriman bergantung nasib dalam usahanya kepada kesempurnaan persediaan. Apabila gagal, dia gelisah, fikirannya terganggu, hatinya risau, takut yang menyebabkan sakit jiwa dan akhirnya bunuh diri. Keadaan seperti ini banyak kita jumpa di negara maju bukan Islam. Negara seperti ini ramai rakyatnya terkena gangguan jiwa.



Lalu orang pun bertanya mengapakah di negara maju berlaku ramai yang menghidap gangguan jiwa? Bukankah yang sepatutnya kena adalah masyarakat di negara yang sedang berkembang atau negara yang mundur?

Mereka iaitu orang yang mengabdikan diri dengan ilmu pengetahuan dan membuang agama dari diri. Apabila keimanan lenyap dari jiwa manusia, akan lenyaplah ketenangan, ketenteraman, kebahagiaan dan rasa reda.



Apabila jiwa kosong dari iman, lalu ia terjun ke dalam perjuangan hidup untuk memiliki kekuasaan dan ia gagal, maka mudah saja ia terkena gangguan jiwa dan menjadi gila. Seorang Muslim yang tidak memiliki iman yang kuat, mudah terkena penyakit itu. Dalam kesibukannya ia lupa kepada Allah SWT lalu Allah SWT pun melupakannya.

Yang dikerjakan dan diusahakannya hanyalah mengumpul harta dan hidup mewah. Apabila lupa itu dibiar berlarutan tanpa cuba diatasi, ia akan membawa kepada kufur akan nikmat Allah, lalu ia akan lupa diri, hilang kebahagiaan atau mudah sakit jiwa.



Nabi SAW menyuruh umatnya agar mengamalkan doa pagi dan petang bagi mengatasi masalah jiwa, antaranya seperti diriwayatkan oleh Abu Daud, daripada Abu Sa’id al-Khudri r.a iaitu:
“Allahumma inni a’uzubika minal hammi walhazan. Wa’a’uzubika minal ‘ajzi wal kasal wa’a’uzubika minal jubni wal bukhli, wa ‘a’uzubika min ghalabatid daini waqahrir rijaal (yang bermaksud: Ya Allah aku berlindung kepada-Mu daripada rundungan sedih dan duka. Aku berlindung kepada-Mu dari sifat lemah dan malas. Aku berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan kedekut. Aku berlindung kepada-Mu dari beban hutang dan penindasan orang).”



Kedua, hendaklah mendekati al-Quran dengan membaca, memahami dan berusaha mengamalkannya dalam kehidupan nescaya anda akan menemui kebahagiaan bukan saja di dunia tetapi juga di akhirat.

Al-Quran adalah penyembuh yang paling berkesan mengubat penyakit jiwa seperti firman-Nya dalam surah Yunus ayat 57 yang bermaksud: “Wahai umat manusia!
Sesungguhnya sudah datang kepada kamu al-Quran yang menjadi nasihat pengajaran dari Tuhan kamu, dan yang menjadi penawar bagi penyakit-penyakit batin yang ada di dalam dada kamu, dan juga menjadi hidayah petunjuk untuk keselamatan, serta membawa rahmat bagi orang yang beriman.” Demikianlah, wallahua’lam.

Panduan, ibadah ketika bermusafir

BAGAIMANAKAH musafir mengikut cara Islam? Soalan kedua, apakah ada sebarang doa khusus untuk kereta baru?

HAMBA ALLAH,

AL-HAMDULILLAH wassolatuwassalam ‘ala Rasulillah waba’d.

......................................

Apabila seseorang mula hendak musafir, disunatkan untuk ia bertakbir sebanyak tiga kali dan membaca doa berikut: “Subhanallazi sakhkhara lana haza wa ma kunna muqriniin wa inna ila rabbina lamunqalibun. Allahumma inna nas’aluka fi safarina hazal birra wattaqwa waminal ‘amali ma tardho. Allahumma hawwin ‘alaina safarana haza watwi ‘anna bu’dah. Allahumma antas sohibu fis safari wal khalifatu fil ahli. Allhuamma inni a’uzu bika min wa’thais safari wa kaabatil manzhori wa suuil munqalabi fil mali wal ahli. (Maksudnya: Maha suci Tuhan yang telah menundukkan semua ini bagi kami padahal kami sebelumnya tidak mampu menguasainya, dan sesungguhnya kami akan kembali kepada Tuhan kami.




Wahai Allah sesungguhnya kami memohon kepada-Mu kebaikan, ketakwaan dan amal yang Engkau reda dalam musafir kami ini. Wahai Tuhan permudahkanlah segala urusan kami dalam musafir kami ini dan singkatkan kejauhan jarak musafir ini kepada kami. Wahai Allah, Engkaulah adalah teman dalam musafir dan pengganti bagi keluarga yang kami tinggalkan. Wahai Allah sesungguhnya saya berlindung diri kepada-Mu dari kesukaran dalam musafir, pemandangan yang menyedihkan dan buruknya kembali baik bagi harta mahupun keluarga kami).



Ketika selesai urusan dan hendak pulang, maka ucapkanla: “Aa’ibuuna taa’ibuna ‘abiduna lirabbina hamidun. (Maksudnya: Kami kembali dari perjalanan, bertaubat dari dosa kami, beribadat dan memuji Tuhan kami).
Apabila urusan sudah selesai, sunat untuk dia segera pulang sebagai mana hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim daripada Abu Hurairah ra, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Musafir itu adalah sebahagian daripada azab yang mana seseorang itu hendaklah mengurangi makan, minum dan tidurnya. Oleh kerana itu, apabila salah seorang kamu sudah selesai urusannya dalam musafir, maka hendaklah ia segera kembali kepada keluarganya.




Apabila seseorang itu berhenti pada satu-satu tempat, maka hendaklah dia berdoa sebagai mana hadis yang diriwayatkan oleh Muslim, nescaya dia tidak akan diganggu sehingga ia meninggalkan tempat berkenaan. Doanya iaitu: “A’uzu bi kalimaatillahit-taam-mati min syarrima khalaq (Maksudnya: Saya berlindung diri dengan kalimah Allah yang sempurna daripada kejahatan yang Ia ciptakan).



Orang musafir diberi keringanan dalam melaksanakan solat fardu iaitu solat yang empat rakaat dapat diqasarkan (dipendekkan) menjadi dua serta dibolehkan untuk menghimpun (menjamak) solat Zuhur dengan solat Asar dan Solat Maghrib dengan solat Isyak.

Perkara itu disebabkan mereka dalam keadaan azab iaitu hilangnya ketenangan dan kerehatan.




Apabila seseorang dalam musafir dan menjelang waktu malam, maka hendaklah ia berdoa seperti diajar Nabi SAW iaitu: “Ya Ardhu rabbi wa rabbikillah, a’uzu billahi min syarriki wa syarri mafiki wa syarri ma khuliqa fiki wa syarri ma yadibbu ‘alaiki, wa ‘auzubiki min syarri asadin wa aswada waminal hayyati wal ‘aqrabi wa min sakinilbaladi wamin waalidin wama walada (yang bermaksud: “Wahai bumi, Tuhanmu adalah Allah, saya berlindung diri kepada Allah daripada kejahatanmu wahai bumi, kejahatan yang berada di perutmu, kejahatan makhluk yang berada di perutmu dan kejahatan binatang yang melata di atasmu. Saya berlindung diri denganmu dari kejahatan binatang buas, manusia, ular, kala jengking, segala macam binatang, serta dari Iblis dan syaitan).




Apabila seseorang baru datang dari musafir, disunatkan ia terus ke masjid dan solat sunat dua rakaat seperti yang disebut dalam sebuah hadis daripada Ka’ab bin Malik ra – Bahawasanya apabila Baginda datang daripada musafir, Baginda SAW terus ke masjid dan solat dua rakaat di dalamnya.

Kalangan perempuan tidak dibenarkan musafir kecuali bersama mahramnya seperti yang dijelaskan dalam sebuah hadis iaitu: “Tidaklah halal bagi seorang perempuan yang beriman kepada Allah dan Hari Akhirat untuk musafir yang memakan masa sehari semalam kecuali bersama mahramnya.”




Disunatkan juga untuk memulakan perjalanan pada hari Khamis dan dilarang untuk musafir sekiranya bersendirian. Demikianlah antara adabnya, Wallahua’lam.

Bagi soalan kedua, Allah SWT berfirman dalam surah az–Zukhruf ayat 13 yang bermaksud: “Dan Dialah (Allah) yang menciptakan sekalian makhluk yang berbagai jenisnya, dan Ia mengadakan bagi kamu kapal dan binatang ternak yang kamu dapat menggunakannya (bagi tujuan pengangkutan). Dan supaya kamu duduk tetap di atasnya serta kamu (bersyukur dengan) mengucapkan “Maha Suci Tuhan yang sudah memudahkan kenderaan ini untuk kami, sedang kami sebelum itu tidak terdaya menguasainya. Dan sesungguhnya kepada Tuhan kamilah, kami akan kembali!”




Dalam sebuah hadis riwayat Abu Daud, Rasulullah SAW bersabda: “Apabila kamu membeli unta, maka hendaklah kamu memegang bonggol unta dan ucapkanlah:
“Allahuamma Inni As’aluka min Khairiha wa khairi ma jabaltaha ‘alaihi wa a’uzhu bika min syarriha wa syarri ma jabaltaha ‘alaihi. (Maksudnya: Ya Allah! Daku memohon kepada-Mu kebaikannya dan keberkatan. Daku memohon diri kepada-mu dari keburukan kenderaan ini dan keburukan tabiatnya).

Tinggal solat kerana tertidur tak dikira cuai

APA yang perlu saya lakukan sekiranya saya terlambat bangun untuk sembahyang Subuh?

HAMBA ALLAH,
AL-HAMDULILLAH wassolatuwas salam ‘ala Rasulillah.

....................................................

Allah SWT berfirman dalam surah an-Nisa’ ayat 103 yang bermaksud: “Sesungguhnya sembahyang itu adalah satu ketetapan yang diwajibkan ke atas orang yang beriman yang tertentu waktunya.”

Jika saudara tertidur sehingga keluar waktu solat Subuh, maka saudara hendaklah segera bersiap-siap untuk mengqada solat Subuh. Jika tertinggal solat Zuhur umpamanya, dan dia sedar pada waktu Asar, maka hendaklah ia segera qadhanya pada waktu Asar.



Mengqada solat adalah wajib, manakala menyegerakannya adalah sunat seperti satu hadis yang diriwayatkan Muslim, daripada Anas bin Malik ra, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Apabila tidur salah seorang kamu sehingga meninggalkan solat atau terlupa daripadanya, maka hendaklah ia segera solat apabila ia teringat kerana Allah SWT berfirman: “Dirikanlah kamu akan solat untuk mengingati-Ku.”



Sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Abi Qatadah, beliau berkata: “Mereka menyebut kepada Nabi SAW tentang tidur mereka sehingga terlepas waktu solat. Maka Baginda bersabda: Tidaklah sebab tidur dikira kecuaian. Kecuaian itu hanya dikira sekiranya dalam keadaan jaga. Maka apabila salah seorang kamu lupa sembahyang, atau tidur lena sehingga meninggalkan sembahyang, maka hendaklah ia sembahyang apabila dia ingat.”



Sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim bahawasanya Saidina Umar datang pada Hari Khandaq, sesudah terbenamnya matahari, yang mana dia mencaci orang kafir Quraisy seraya beliau berkata: “Wahai Rasulullah, aku hampir tidak solat Asar, sehingga hampir matahari masuk (terbenam).



Maka Nabi SAW menjawab: Demi Allah aku pun belum sembahyang. Maka Baginda berwuduk dan kami pun berwuduk. Maka Baginda sembahyang Asar sesudah matahari masuk (terbenam), kemudian Baginda mengerjakan sembahyang Maghrib sesudahnya. Demikianlah, Wallahua’lam.

Berzikir tidak terbatas selepas solat

KITA sememangnya maklum zikir menjadi sebahagian proses memantapkan diri sebagai seorang Muslim. Persoalannya, apakah yang dinyatakan kitab suci al-Quran mengenai zikir ini.

FIRMAN Allah SWT dalam surah al-Ahzab ayat ke-35 , maksudnya: “Dan orang lelaki yang menyebut nama Allah SWT banyak-banyak serta orang perempuan yang menyebut nama Allah SWT banyak-banyak, Allah sudah menyediakan bagi mereka semuanya keampunan dan pahala yang besar.”

.......................................................

Berdasarkan ayat ini di kalangan ulama, contohnya Mulla 'Ali al-Qari muhaddith menjelaskan bahawa berdasarkan hadis, ibadat yang paling utama dilakukan selepas membaca al-Quran dan mempelajari hadis ialah berzikir.

Hebatnya kedudukan orang yang berzikir ini turut dinyatakan dalam firman Allah SWT menerusi surah al-Baqarah ayat 152 yang bermaksud: “Oleh itu ingatlah kamu kepada-Ku (dengan mematuhi hukum dan undang-undang-Ku), supaya Aku membalas kamu dengan kebaikan; dan bersyukurlah kamu kepada-Ku dan janganlah kamu kufur (akan nikmat-Ku).



Allah SWT berfirman yang bermaksud: “Aku sentiasa bersama hamba-Ku apabila dia mengingati-Ku dan selagi bibirnya menyebut-Ku”. Hadis ini diriwayatkan oleh Ahmad dan Ibn Majah.

Dalam sebuah hadis sahih yang lain Nabi saw bersabda yang maksudnya: “Tidaklah berhimpun sesuatu golongan itu untuk mengingati Allah SWT melainkan Allah SWT akan mengelilingi mereka dan rahmat menyelaputi mereka dan ketenangan turun kepada mereka dan disebut-sebut oleh Allah SWT pada setiap yang ada disisi-Nya”.
Muslim hendaklah menjadikan setiap kesempatan dilalui sebagai zikrullah. Tetapi soalan yang timbul ialah bagaimana boleh berlaku begitu? Al-Imam An-Nawawiy, seorang pakar fiqah bermazhab Syafie yang masyhur memperjelaskan dalam kitab al-Azkar, betapa mudahnya amalan zikir ini untuk diamalkan dalam kehidupan seharian.



Beliau berkata, bahawa segala tindak tanduk yang berasaskan kepada keimanan kepada Allah SWT adalah zikir. Jika difahami perkara ini maka bukan saja pertuturanmempunyai nilai zikir, malah tidur, bersembang, ziarah menziarahi juga termasuk dalam zikir .

Penjelasan ini berteraskan kepada hadis dan al-Quran yang menjelaskan perkara berkenaan. Hal ini sekali gus menafikan tanggapan sempit masyarakat bahawa zikir hanya terbatas dalam persekitaran ibadat khusus seperti selepas solat atau pada waktu tertentu.



Al-Imam Al-Ghazali menyebut dalam Al-Ihya’, setiap episod yang dilalui dari pagi hingga malam hendaklah dipastikan menjadi ibadat kepada Allah SWT. Lantaran itu, agenda kehidupan itu mesti bermula dengan hubungan langsung dengan Allah SWT. Alangkah baiknya jika hari itu dimulakan solat tahajud diikuti sunat hajat.

Selesai solat Subuh, Muslim menuju ke tempat kerja dan kerja itu adalah peluang beribadat kepada Allah SWT dengan menepati syarat ditetapkan Islam. Pada waktu pagi, lebih kurang tiga jam selepas matahari terbit, Muslim jangan melepaskan peluang untuk beribadat dengan menunaikan solat duha atau menunaikan keperluan seseorang Muslim yang lain.



Pada hari bekerja pula, waktu ini digunakan untuk bekerja dalam erti kata yang sebenarnya.

Menjelang waktu Zuhur pula, seseorang hamba itu boleh meneruskan pekerjaannya sebaik tamat solat Zuhur. Sekiranya kerja sudah selesai maka dia boleh berehat iaitu tidur untuk membolehkannya Qiamullail. Apabila masuk waktu Asar, tugasnya ialah bersolat seperti biasa kemudian berzikir dan berwirid, seterusnya aktiviti berbentuk kekeluargaan bersama anak dan isteri menerusi aktiviti rekreasi, riadah dan kreativiti.



Waktu antara Maghrib dan Isyak hendaklah diisi dengan sebaiknya, sama ada untuk menghadiri majlis ilmu atau membaca al-Quran atau bertasbih, berzikir dan solat sunat.

Seterusnya selesai solat Isyak, eloklah kiranya diisi dengan program al-Quran seisi keluarga. Antara surah digalakkan untuk dibaca setiap malam adalah surah Al-Waqi’ah.



Sebelum tidur, alangkah baiknya jika dibacakan surah penyelamat dari seksa kubur, iaitu surah al-Mulk. Akhir sekali dikerjakan solat sunat witir sebagai penutup solat pada malam itu.

Saturday, May 14, 2011

Cara pemakanan sempurna bermula di rumah

Halal, berkhasiat serta tak membazir ciri-ciri utama lahir masyarakat berkualiti

ISLAM bukan sekadar menuntut umatnya menitikberatkan persoalan kerohanian tetapi juga mendidik manusia bagaimana menjaga pemakanan yang betul untuk kesihatan tubuh badan. Anggota fizikal yang sihat, cergas serta bertenaga akan membina jiwa bersemangat, beriltizam, istiqamah dalam semua urusan serta memiliki kekuatan rohani melaksanakan ibadah kepada Allah.



................................................


Adab dan akhlak dalam soal pemakanan seperti mengawal nafsu makan, mengelak daripada makan terlalu kenyang, memilih makanan halal dan berkhasiat serta tidak membazir adalah ciri-ciri yang sangat diutamakan demi melahirkan masyarakat berkualiti yang terhindar daripada gejala penyakit.

Allah berfirman yang bermaksud: “Makanlah makanan yang halal dan baik daripada rezeki yang telah Allah kurniakan kepada kamu. Dan patuhlah kepada Allah yang kepada-Nya kamu telah beriman.” (Surah al-Maidah, ayat 88)



Isu obesiti atau kegemukan tidak terkawal dalam kalangan kanak-kanak sekolah mendapat perhatian umum akhir-akhir ini sewajarnya dapat diatasi jika pendidikan mengenai etika pemakanan dianjurkan Islam dilaksanakan dengan sempurna dan bersungguh-sungguh.

Dalam soal ini, ibu bapa sebagai kaunselor pertama wajar memainkan peranan penting dengan mendidik anak cara pemakanan yang betul bermula dari rumah. Ibu bapa wajar memastikan sumber rezeki yang akan dikongsikan bersama anak datang daripada sumber halal.




Rezeki dalam bentuk makanan, minuman atau wang ringgit yang jelas haram, syubhat, akan membentuk generasi lemah fizikal, mudah dijangkiti penyakit sama ada rohani atau jasmani selain sukar menguasai ilmu.
Malah, darah daging yang tumbuh hasil daripada rezeki haram akan dilaknat Allah serta disediakan pembalasan dalam bentuk seksaan neraka.

Rasulullah SAW mengingatkan perkara ini kepada umat Islam dalam hadis yang bermaksud: “Setiap daging yang tumbuh dari sumber yang haram, maka api neraka saja yang layak untuknya.” (Hadis riwayat Muslim)



Islam tidak boleh memandang mudah atau mengambil sikap acuh tidak acuh dalam soal makanan kerana apa saja yang masuk ke dalam halkum akan dinilai oleh Allah. Ia bukan sekadar untuk mengenyangkan perut semata-mata tetapi makanan turut mempengaruhi akidah.

Rezeki dalam bentuk makanan atau minuman yang berkat tentulah menjernihkan minda serta memudahkan kita menghafaz ayat al-Quran sebagai amalan seharian.



Rasulullah SAW sentiasa berhati-hati menjaga pemakanan. Baginda sama sekali tidak akan memakan sesuatu makanan yang dihidangkan jika tidak mengetahui sumbernya yang sebenar. Malah, bentuk badan Rasulullah SAW yang sederhana iaitu tidak terlalu kurus dan tidak terlalu gemuk menunjukkan keprihatinan Baginda dalam aspek pemakanan seimbang.

Sabda Baginda yang bermaksud: “Tiada satu tempat yang dipenuhkan oleh anak Adam yang lebih mencelakakan dirinya selain daripada perutnya. Memadailah untuk anak Adam itu beberapa suap makan untuk menguatkan tulang belakangnya (bagi menahan kelaparan dan untuk berdiri ketika beribadah). Jika itu tidak dapat dipertahankan, maka hendaklah bahagikan perut kepada tiga bahagian; satu untuk makanan, satu untuk minuman dan satu lagi kosongkan untuk bernafas.”



Sebagai umat akhir zaman yang sentiasa terdedah dengan pelbagai penyakit kronik, sewajarnya saranan Rasulullah SAW dicontohi dan diikuti kerana kesejahteraan hidup bermula daripada tubuh badan yang cergas dan sihat serta akal yang cerdas.

Allah amat melaknat orang yang gemuk kerana terlalu banyak makan dan minum. Kegemukan menjadikan seseorang itu lemah, malas melakukan sesuatu usaha dan membantutkan produktiviti.



Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Bala yang pertama sekali berlaku kepada umat ini sesudah pemergian Nabi ialah kekenyangan perut. Sebab apabila sesuatu kaum itu kenyang perutnya maka akan gemuklah badannya, lalu akan lemahlah hatinya dan akan bermaharajalelalah syahwatnya.” (Hadis riwayat Bukhari)

Antara adab dan amalan Nabi ketika makan adalah makan mengguna jari tangan, tidak bernafas ketika minum, makan hanya ketika lapar dan berhenti sebelum kenyang serta mengunyah makanan sehingga halus dan menghabiskan sisa makanan tanpa dibiarkan membazir.



Baginda juga tidak tidur selepas makan kerana tabiat ini memberi kesan buruk pada kesihatan. Antara makanan digemari Rasulullah SAW ialah susu, buah-buahan, kurma, daging kambing, madu, sayur-sayuran serta bubur yang mempunyai khasiat kepada tubuh badan.

Baginda sepanjang hayatnya tidak pernah mengalami penyakit berat kecuali penyakit ringan yang biasa dialami oleh manusia biasa. Kehebatan Rasulullah SAW menjaga gaya pemakanan menjadikan Baginda pemimpin disegani, ketua keluarga yang cergas, pahlawan perang yang kuat dan bertenaga selain memiliki kebijaksanaan akal yang tinggi.

Pelbagai penyakit kronik yang melanda umat Islam di seluruh dunia hari ini dapat dihindari andai kita berusaha bersungguh-sungguh menjaga tabiat pemakanan serta mengamalkan penjagaan kesihatan yang betul.

Integriti elemen penting bentuk sahsiah masyarakat

Kesedaran laksana amanah, berakhlak mulia dalam setiap aspek angkat kemuliaan ummah

KALIMAH integriti biasa pada pendengaran dan kian difahami masyarakat kerana semakin luas penggunaannya dalam penulisan serta perbahasan umum. Khasnya, selepas penekanan diberi dalam perkhidmatan dekad ini.

Penekanan khusus dapat dilihat melalui beberapa usaha pengukuhan dan pembaharuan perkhidmatan iaitu dengan penubuhan institusi serta pelan tindakan khas iaitu Institut Integriti Malaysia (IIM) dan Pelan Integriti Nasional (PIN) selain tumpuan terhadap rancangan pembangunan.



.............................................

Namun, sebagai pegangan nilai ia sebenarnya sudah dijadikan dasar dalam pelbagai bentuk dan penggunaan istilah sejak kemerdekaan lagi. Integriti adalah istilah menggambarkan pegangan nilai dan kayu pengukur kepada nilai diri yang kompeten, profesional, jujur dan amanah sama ada sebagai anggota masyarakat mahupun penjawat awam.

Ia adalah elemen penting dalam pembentukan sahsiah, etika, imej dan jati diri jika dibudayakan dalam masyarakat tanpa mengira kaum, agama, bangsa dan negara. Justeru, isu membabitkan integriti semakin mendapat tempat dalam kalangan masyarakat dan pemimpin pelbagai lapisan.



Isu seperti kelewatan dan ketidakcekapan, kecuaian, sikap sambil lewa dalam perkhidmatan, ketirisan, penyalahgunaan kuasa, penipuan dan rasuah banyak diperkatakan.

Kehangatan perbahasan dan tindakan berkaitan integriti disebabkan beberapa faktor antaranya tahap kesedaran masyarakat yang semakin tinggi dalam membuat penilaian dan pemilihan terbaik bagi setiap urusan mereka.
Oleh itu, yang penting sebenarnya adalah faktor kebangkitan kita untuk melunaskan amanah Allah, kebimbangan untuk menjawab apabila gagal melunaskan dan faktor kesedaran mengenai peranan kita untuk menjadi cerminan sesama Islam dan teladan kepada bukan Islam.



Kegemilangan tamadun Islam bersandar kepada kekuatan sahsiah. Ia adalah bukti pegangan akhlak dan integriti yang utuh. Pembentukan sahsiah diri yang baik dan hebat bukan satu pilihan sebaliknya kewajipan dan teras dalam Islam iaitu melalui kehidupan berakhlak.

Bahkan Islam didefinisikan sebagai akhlak yang baik seperti sabda Rasulullah SAW bermaksud: “Sesungguhnya agama itu (al-din) adalah akhlak yang baik.”



Imam al-Ghazali berkata, akhlak ialah nilai yang tertanam dalam jiwa seseorang sehingga melahirkan tindakan baik secara spontan. Pandangan Ibn Manzur dan Abu Ali Miskawayh, ia adalah refleksi kepada nilai yang terbit dalam diri dan naluri manusia serta faktor penentu kecemerlangan.

Persoalannya ialah bagaimana memupuk integriti sebagai sebahagian sahsiah diri, khasnya dalam suasana kehidupan hari ini yang mencabar dan manusia seolah-olah dicabar pelbagai peluang serta keperluan?



Dalam apa juga halnya, kaedah Baginda Rasulullah SAW memahatkan penghayatan ihsan dan perlakuan berakhlak melalui qudwah hasanah adalah formula terbaik.

Firman Allah bermaksud: “Dan tiadalah Kami mengutuskan engkau (wahai Muhammad) melainkan untuk memberi rahmat bagi sekalian alam.” (Surah al-Anbiya, ayat 107)



Rahmat pengutusan Rasulullah SAW adalah nikmat terbaik kepada manusia dan segala makhluk meliputi segala aspek dan tempoh jangka masa kehidupan. Salah satu aspek rahmatnya adalah mengubah gaya hidup negatif kepada yang positif, jahat kepada baik dan berusaha ke arah pencapaian terbaik dalam melahirkan khaira ummah melalui sahsiah diri yang Baginda pamerkan.

Pencapaian terbaik itu juga mestilah dengan cara yang tidak membawa kemudaratan atau keburukan kepada orang lain.



Imam al-Ghazali melontarkan idea sahsiah diri melalui integriti dengan berkesan sekali apabila mengingatkan tiga asas dalam melakukan sesuatu tugasan iaitu sebelum melakukan sesuatu pekerjaan bersihkanlah hati.

Ketika melakukannya pula khusyukkanlah hati dan sesudah melakukannya tundukkanlah hati. Ke-tiga-tiga proses berterusan ini se-benarnya proses menjadikan integriti sebagai sahsiah diri.



Dengan erti kata lain, nilai integriti yang ditekankan adalah ikhlas, berasaskan matlamat yang jelas, komited, dedikasi, fokus dan tidak sombong atau mengungkit-ungkit.

Adapun formula penghayatan ihsan pula ialah apabila individu sentiasa mengingati Penciptanya dan merasakan setiap perbuatan dan gerak hatinya dinilai Allah dengan nilaian serta balasan yang berganda.

Firman Allah bermaksud: “Sesiapa melakukan amal yang baik, maka baginya (pahala) sepuluh kali lipat amalnya; dan barang siapa yang melakukan perbuatan jahat maka dia tidak diberi pembalasan melainkan seimbang dengan kejahatannya, sedang mereka sedikitpun tidak dianiaya (dirugikan).” (Surah al-An’am, ayat 160)




Penilaian pada setiap amalan ini ditegaskan dalam ayat lain yang bermaksud: “Dan tidaklah engkau (wahai Muhammad) dalam menjalankan sesuatu urusan, dan tidaklah engkau dalam membaca sesuatu surah atau sesuatu ayat dari Al-Quran, dan tidaklah kamu (wahai umat manusia) dalam mengerjakan sesuatu amal usaha, melainkan adalah kami menjadi saksi terhadap kamu, ketika kamu mengerjakannya. Dan tidak akan hilang lenyap dari pengetahuan Tuhanmu sesuatu dari sehalus-halus atau seringan-ringan yang ada di muka bumi atau di langit, dan tidak ada yang lebih besar, melainkan semuanya tertulis dalam kitab yang terang nyata.” (Surah Yunus, ayat 61)

Rahmat daripada formula Rasulullah SAW melahirkan umatnya yang bukan sekadar ramai jumlahnya tetapi hebat sahsiah melalui penghayatan hidup berakhlak atau berintegriti .
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...