Salam semanis ukhwah

Saturday, March 3, 2012

Hadir hati dalam solat adalah satu keperluan


Salah satu perkara untuk mencapai sifat khusyuk dalam solat ialah "al-Haibah" atau disebut dalam bahasa Melayu dengan 'hebat', yang bermaksud 'gerun' terhadap Tuhan. Tidak sama dengan rasa gerun terhadap manusia yang ganas, dihadapannya seseorang merasa gerun mungkin takut kepada tindakannya yang ganas, tetapi di belakangnya dikutuk dan dicela habis-habisan.



Orang yang sebenarnya hebat, manusia yang akan merasa gerun sama ada ketika bersua di hadapannya atau sebaliknya. Jika di belakangnya merasa berat mulut untuk mengata yang tidak sopan terhadapnya. Perkara seterusnya untuk kesempernaan khusyuk dalam solat ialah ar-Raja' (menaruh harap kepada-Nya), oleh kerana Tuhan itu bersifat dengan segala sifat Maha Baik dan sebagai-Nya, sudah pasti sebagai manusia yang serba kekurangan dengan pelbagai kelemahan dari segenap sudut, dengan sendiri tercetus di hati rasa menaruh harapan dan bergantung hidup kepada-Nya.


Bagi Allah SWT mempunyai kelebihan dari segala makhluk, sudah tentu bagi manusia timbul perasaan 'ar-Raja' (menaruh harap) akan menjadi hamba-Nya yang setia jika pun tidak boleh menjadi orang besar. Perkara terakhir yang perlu ada untuk mencapai khusyuk dalam solat ialah "al-Hayak" (malu). Kekadang sebelum dari melakukan solat manusia menunjukkan sifat membesar diri dengan kata-kata atau perbuatan, padahal dirinya terlalu kerdil di sisi Allah SWT, sewajarnya merasa malu apabila menyedari perkara itu.


Ketahuilah bahawa kepada hadir hati itu punca utamanya ialah 'himmah', iaitu setakat mana kemahuan hasrat untuk melaksanakan solat. Menunaikan solat bukan kerana disuruh oleh sesiapa bahkan atas kemahuan sendiri, maka hudhurul qalbi nescaya akan hadir juga. Tidak akan hadir hati kecuali apa yang menjadi hasratnya.


Kerana hati seseorang bertindak menurut himmah (hasrat, orang yang sentiasa bergantung hidup atas ihsan ibubapa, tidak mempunyai himmah (cita-cita) untuk berusaha mencari kelebihan rezeki atau kekayaan. Kerana menurutnya apa guna bersusah payah, sedang keperluan makan minum disediakan oleh ibubapa.


Apabila suatu urusan menjadi tumpuan hasrat manusia, maka hatinya akan hadir, mengenai perkara tersebut sama ada ia suka atau sebaliknya. Anggota zahir menuju destinasi di mana hatinya sedang berada, hadir hati dalam solat atau tidak, terletak sejauh mana seseorang memerlukan solat itu dilaksanakan. Hati sentiasa hadir (Khsyuk) apabila menyedari betapa mustahak atau pentingnya solat itu dilaksana dengan baik dan cermat, kerana apabila dia dibangkitkan di akhirat kelak perkara pertama yang disoal oleh Allah SWT ialah solat.


Hati manusia jika tidak beri kerjasama dan tidak hadir semasa solat tidak bererti dia akan kosong tanpa sesuatu, bahkan bahkan dia merayau dan tertumpu pada kepada perkara mustahak yang lain. Biasanya yang memaut hati ialah perkara urusan duniawi, sama ada memikir untung rugi perniagaan atau sebagainya. Nabi s.a.w. berkempen agar umatnya rajin menunaikan solat dengan sabdanya yang bermaksud: "Kalaulah kamu tahu bahawa setiap solat kamu solat jemaah Isya dan Subuh akan mendapat setiap seorang sebelah peha kambing yang berdaging berpanggang lemak lemak, nescaya akan sentiasa penuh sidang jemaah di masjid walau jemaah dengan jalan mengensot."


Oleh itu tiada helah atau beralasan untuk menghadirkan hati (khusyuk) kecuali ditumpukan sepenuh hati terhadap solat, tidak mungkin kemahuan hati tidak mungkin boleh dipaksa kecuali dia memahami dan menyakini dengan jelas, bahawa tujuan Allah SWT menciptakan manusia bergantung rapat dengan solat.


"Perkara terakhir yang perlua ada untuk mencapai khusyuk dalam solat ialah 'al-Hayak' (malu)."


Iaitu setiap manusia kena yakin sepenuhnya bahawa akhirat lebih baik dan lebih kekal daripada dunia yang fana ini, sebenarnya inilah persoalan yang menjadi persoalan kepada manusia. Selagi persoalan ini tidak selesai maka sebarang urusan agama sama ada soal solat dan ibadah fardu yang lain segala urusan agama tidak akan selesai. Sebagaimana seseorang manusia yakin bahawa RM10 lebih baik daripada RM5, maka demikianlah sepatutnya manusia tahu bahawa akhirat itu lebih baik dan lebih kekal daripada kehidupan di dunia ini. Insya-Allah sebarang perkara yang berhubung dengan akhirat, akan diberi tumpuan sepenuhnya oleh manusia yang yakin itu.


Menurut Aisyah r.anha bahawa Rasulullah s.a.w. menyampaikan seruan Islam tidak dengan menyatakan perkara halal haram terlebih dahulu, tetapi dengan menjelaskan keimanan terhadap Allah SWT dan hari kiamat serta dosa pahala dan syurga neraka. Sepeuluh tahun nabi s.a.w. menyatakan tentang ketuhanan dan hari akhirat, sedangkan kafarduan solat ialah selepas peristiwa Israk-Mikraj kira-kira sepeuluh tahun daripada kerasulannya.

Manusia mana mahu mengerjakan yang wajib dan menuinggalkan yang haram sebelum mereka beriman dengan Allah SWT dan hari akhirat, mereka hanya sedia mentaati semua perintah setelah meyakini adanya hari akhirat dan hari pembalasan nikmat syurga dan azab neraka. Riwayat masyhur mengenai penjual susu di zaman saiyidina Umar, suatu malam Umar berjalan terdengar perbualan penjual susu itu yang hendak menambah air supaya pendapatanya banyak. Lalu ditegur oleh anaknya supaya membatalkan hasratnya itu kerana kelak diketahui oleh Khalifah Umar.


Ujar penjual susu; malam begini Umar tiada katanya, tetapi Tuhan Umar tetap ada dan melihatnya kata nak penjual susu. Demikian keyakinan seorang anak Badwi yang terlatih tentang keyakinan terhadap Allah SWT dan hari akhirat.

^_^ semoga sama-sama kita terapkan dalam diri dan menghayati sepanjang kehidupan kita. Insya-Allah.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...