Salam semanis ukhwah

Wednesday, January 26, 2011

Buku serlah ketokohan Wanita islam

``````````````````

KISAH al-Quran ada yang bersifat umum dan ada bersifat khusus terutama membabitkan kisah nabi dan rasul. Banyak juga buku yang dihasilkan serta diterbitkan mengenai mereka yang diceritakan dalam al-Quran.

Namun, tidak banyak buku kisah wanita diselitkan dalam al-Quran yang diceritakan semula dan jika ada, watak mereka sering menjadi tempelan kepada nama besar sebagai mereka yang turut serta pada peristiwa bersejarah itu.
Siri buku Kisah Wanita Dalam al-Quran terbitan Jasmin Publications memperkenalkan nama yang sudah terkenal dalam kalangan umat Islam dan penceritaan mengimbau sejarah mereka tersendiri serta sumbangan mereka hingga nama terus menjadi sebutan.
Buku pertama mengetengahkan Siti Sarah dan Siti Hajar, dua nama wanita syurgawi isteri kepada Nabi Allah Ibrahim.

Mungkin ramai yang tahu hanya sebahagian kisah mereka dan bagi mengetahui kisah selanjutnya seperti dirakam dalam al-Quran, maklumat daripada penulis buku ini, Ahmad Jadd akan memberi perspektif lebih meluas.

Begitu juga siri kedua yang meletakkan nama Asiyah, Balqis dan Zulaikha. Masing-masing mempunyai kisah yang menarik untuk dibaca serta tersirat pengajaran bermakna terutama kepada wanita menghadapi cabaran hidup masa kini.

Siri tiga khusus kepada Maryam dan Aisyah, wanita dikurniakan kelebihan oleh Allah untuk melahirkan anak tanpa pasangan hidup sementara si kecil berusia sembilan tahun dijodohkan Allah dengan Nabi yang memimpin umat seluruh alam.
Akhir sekali, kisah Zainab Jahsy, isteri rasul yang mudah memberi; Ummu Khulthum yang berhijrah demi menyelamatkan agama dan Khaulah Tha’labah yang diziharkan suaminya.

Selain sumbangan terhadap perjuangan insan di samping mereka, wanita yang ditampilkan dalam kisah ini mengajak pembaca mengambil iktibar supaya dapat menjalani kehidupan seharian berpandukan syariat.

Sesuai untuk bacaan serta rujukan, boleh dijadikan hadiah suami kepada isteri, ibu kepada anak perempuan, kakak kepada adik atau berkongsi dengan sahabat. Ia juga sebahagian daripada penulisan tafsiran al-Quran melalui penceritaan sejarah yang menarik.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...