Salam semanis ukhwah

Saturday, January 22, 2011

Makruh puasa sunat jumaat kecuali diiringi sehari sebelum, selepas




Hukum mengkhususkan puasa Jumaat dengan tidak menyertakan puasa itu pada hari Khamis atau tidak melanjutkan dengan hari Sabtu adalah makruh.

Ulama menyatakan antara sebab dimakruhkan puasa pada Hari Jumaat kerana hari Jumaat dianggap Hari Eid (Hari Raya) menurut hukum syarak. Sedangkan hikmah larangan berpuasa daripada khusus puasa hari Jumaat, supaya tidak menjadi lemah pada hari berkenaan untuk melaksanakan ibadat.

Kepada saudara yang bertanya, makruh mengkhususkan berpuasa pada hari Jumaat adalah sebagai mana yang disebut dalam Syarhul ‘Allamah Ahmad ibnu Hajar al-Haitami atas Mukhtasar al-Faqih Abdullah Bafadlal al-Hadrami pada Hamisy al-Hawasyil Madaniyyah juzuk 2, halaman 132 iaitu bermaksud: “Dan dimakruhkan (puasa hari) Jumaat kerana sah daripada larangan Nabi SAW berpuasa kecuali bahawa ia berpuasa satu hari sebelum atau satu hari sesudahnya dan agar kuat dengan tidak berpuasa untuk melakukan tugas-tugas keagamaan.

Adapun nas hadis yang berkaitan dengan hal ini, antaranya ialah hadis yang diriwayatkan oleh Muhammad bin Abbad bin Ja’far, beliau berkata yang bermaksud: “Aku pernah bertanya kepada Jabir: Adakah Nabi melarang Nabi Muhammad SAW dari berpuasa pada hari Jumaat? Beliau menjawab: Ya. (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim).

Dan diriwayatkan daripada Abi Hurairah r.a, beliau berkata bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Janganlah kamu berpuasa pada Jumaat, kecuali bersama satu hari sebelumnya atau satu hari sesudahnya. (Riwayat al-Jamaah kecuali an-Nasa’i).
Diriwayatkan daripada Juwairiah yang bermaksud: “Bahawa Rasulullah SAW masuk kepadanya di hari Jumaat sedang Juwairiah tengah berpuasa. Maka sabdanya: “Adakah engkau sudah berpuasa kelmarin? Jawab beliau: Tidak. Sabdanya: Adakah engkau akan berpuasa esok? Jawabnya: Tidak. Baginda bersabda: Hendaklah engkau berbuka.” (Riwayat al-Bukhari)

Manakala sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad menyebut: “Hari Jumaat itu adalah hari Eid (hari raya), maka janganlah jadikan Eid kamu itu sebagai hari puasamu, kecuali kamu berpuasa sebelumnya atau sesudahnya.”

Kepada saudara yang bertanya, dalam Syarah Muslim ada menyebut (yang bermaksud): “Berkata kalangan ulama: “Dan hikmah atau rahsia yang terkandung dalam larangan atau tegahan ialah kerana hari Jumaat itu adalah hari berdoa, berzikir dan ibadat, daripada mandi, berpagi-pagi menuju (masjid untuk) solat, menunggunya, mendengar khutbah, membanyakkan zikir sesudahnya, dan ibadat lain yang selain daripada yang disebutkan tadi pada hari itu.

Allah Ta’ala berfirman yang bermaksud: “Maka apabila sudah ditunaikan solat, maka bertebarlah kamu di muka bumi dan carilah daripada kurniaan Allah, dan berzikirlah (ingatlah) Allah sebanyak-banyaknya.” (Surah Jum’ah ayat 10)

Justeru, maka disunatkan untuk tidak berpuasa pada ketika itu, agar dapat membantu untuk melaksanakan tugas berkenaan dengan lebih giat dan mudah tanpa jemu. Bandingannya sebagai mana mengerjakan haji pada Hari Arafah, maka sunat baginya berbuka.” Wallahua’lam.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...